Jag jobbade för
Futurice Stockholm
Vad jag levererade
Spelifierad workshop
Hur gör man en vettig och rolig workshop? Hur får man den att engagera och inspirera på plats och på distans?
Futuriceland var en spelifierad workshop jag designade och faciliterade när jag gjorde research för att omdesigna Futurice Stockholms kontaktsida
Målet med workshopen var att få en bättre förståelse för hur det var att jobba på kontoret. Att få grepp på hur det känns att kliva in där.
Hur fungerar Futuriceland?
Futuriceland är i praktiken en serie av frågor utplacerade på en karta, som består av olika världar. Varje värld har ett tema, till exempel erfarenheter eller kultur. Jag lät kollegor uppdelade i teams resa runt på kartan och svara på frågorna. Vid slutet av varje värld fanns det en boss man behövde besegera med emojis.
Hur designade jag workshopen?
All grafik designade jag själv från grunden och tecknade. Färglagde gjorde jag i Photoshop. Teckningsstilen är väldigt mjuk och relativt enkel i detaljnivå. Jag ville göra det lätt att förstå vad det är man tittar på.
Jag höll en dry-run av workshopen för att testa konceptet med några anställda. Därefter itererade jag och inte långt efter faciliterade jag workshopen.
Spelifieringen är spelplanen och att ha en loop, som är en serie frågor och en boss att besegra. Det är också att jag placerat ut validerade instruktioner runt om spelplanen, så alla teams kan ta sig vidare utan att jag behöver hjälpa dem. Det i sig är riktigt bra eftersom workshopen skedde på distans och på plats samtidigt i de olika teamen. 
Vad blev utfallet?
Det visade sig att min design var en succé. Jag fick mycket beröm av de anställda. Alla teams kunde ta sig igenom världarna utan min hjälp. Jag kunde som faciliterare vandra mellan de olika rummen på Meets och bara hänga med i bakgrunden och lyssna in. Det var min första workshop, vilket noterades av några anställda. För att ha vart min första gång var det över all förväntan.
Jag fick enorma mängder kvalitativ data som hjälpte mig att bygga vidare på koncepten för Futurice Stockholms kontaktssida. 

Spelkartan och inzoomning på olika delar av spelvärden. Workshopen utspelade sig på Miro.

Vad lärde jag mig?
Hur man på bästa sätt bygger en vettig workshop. Det är egentligen samma process som när man designar en ny funktion till en webbplats eller app. Eller när man tecknar på beställning. Testa, testa, testa!
Back to Top