Jag jobbade för
Futurice Stockholm
Vad jag levererade
High fidelity-prototyp
Hur får man ett företags kontaktsida att kännas som att man kliver in på kontoret?
Under första halvåret 2022 praktiserade på Futurice Stockholm och var med i en mängd olika projekt. Vissa drev jag själv och detta var en av dem, att designa om kontorets kontaktsida.
Futurice Stockholm är ett kontor av många för det finskt grundande konsultbolaget Futurice. De finns i Finland, Tyskland, Sverige och Storbritannien. 
Genom att fokusera på research och förståelse för min praktikplats kunde jag enkelt bygga designs som kändes representativa, som med ett par iterationer passades runt mellan designers, utvecklare, ledarskap, global marketing och gick live.
Intervjuer och konkurrensanalyser
För att få en bra bild av nuläget gjorde jag intervjuer med marknadsansvarige, Managing Director och Head of Operations. Vad är målet med sidan? Vilka är det som använder sidan idag? Och vad använder de den för? Vad vill Futurice Stockholm berätta?
Några lärdomar:
• Futurice Stockholm ville att kontaktssidan skulle kännas som om du klivit in på kontoret. Man ska få samma känsla.
• De ville att kontaktssidan skulle användas av potentiella kunder, samtidigt som den ska ge användbar information om Futurice Stockholm som arbetsplats för de som söker jobb. En balans som kan vara svår att upphålla, men definitivt möjlig.
• Webbplatsens innehållsstruktur går att ifrågasätta. Olika block kan flyttas.
Jag kompletterade det med konkurrensanalyser av webbplatser. Hur har de löst olika designutmaningar? Såklart noterade jag vad jag gillade och inte. Även designmönster som upprepades.
Några saker jag lärde mig från analyserna var:
• Många gör webbsidor väldigt flashiga. Det ska vara mycket animationer och gära något extra som står ut. Personligen tycker jag informationen är det viktigaste. Låt oss sätta rätt information först och skippa animationer som inte gör nytta för en kontaktssida.
• Vissa väljer att ha alla på företaget i kontaktlistan, när de inte ens har kontaktinformation. Det är onödigt utrymme som kan användas till något annat. Låt oss titta på vad för något vi inte behöver ha kvar.
Onboarding och intern dokumentation
Jag antecknade under bolagets onboarding-möten och läste deras handbok. Som ny blev jag inbjuden och tog tillfället i akt. Handboken innehöll mycket information om varumärket.
Futuriceland
Vad jag saknade i datan var förståelse för specifikt kontoret i Stockholm. Hur är det att jobba där? Hur är kulturen hos dem? Hur skulle de anställda beskriva vardagen?
Och hur skulle jag få tag på dem svaren? Intervjuer går ju, men jag vill verkligen få hela kontoret med på resan och inte bara välja några som ska representera helheten. Jag ville få alla med på båten. Svaret blev Futuriceland — en spelifierad workshop.  
Datadjupdykning och konkretisering
Futuriceland var en succé. Jag hade enorma mängder kvalitativ data att gå igenom. Jag klustrade all research och utformade en serie listor (Key insights) efter saker att göra i projektet, som inspiration, saker som måste vara med, nya idéer och saker att komma ihåg. Det för att göra konceptutvecklingen snabb och smidig.

Kluster av all research samt listor på konkreta punkter att jobba vidare med, till exempel innehåll på kontaktsidan, saker att komma ihåg och nya idéer som kommit fram från mig eller andra.

Konceptsteg och feedback
Med konkret innehåll att testa och implementera byggde jag koncept, som itererades i tre rundor. Alla kompetensgrupper på kontoret — designers, utvecklare och ledarskap — gav feedback. Jag samarbetade med marknadsansvarige för att sätta copy rätt. Jag leverade den färdiga designen till global marketing-teamet mot slutet av min praktik.
Vad jag lärde jag mig?
​​​​​​​Hur man snabbt kan bygga prototyper genom skärmklipp. Hur brett research är och hur mycket roligare design blir när man blandar in många från den organisation man designar för.​​​​​​​
Back to Top