Jag jobbade för
Konfidentiellt (får berätta vid intervju)
Vad jag levererade
UI-design till utvecklare i Figma
Enkel design att koda för utvecklare samtidigt som produkten behöver definieras om — hur får man det att funka egentligen?
Under 2022 ledde jag designarbetet i ett cross-functional agilt produktteam för en marknadsledande multinationell bokningstjänst, som fixar folks vindrutor. Vi jobbade på en massa projekt och till följd av det, fortsatte vi vårat samarbete under 2023.
Som en del av en designprocess skulle jag fortsätta optimera webbplatserna, göra research, testa med användare och leverera design. Men tjänsten såg också ett behov av ett nytt API som krävde ny design. 
Det som blev intressant var att API:et och den nya designen skulle gå live samtidigt. Både API:et och min research pekade åt att transformera och omdefiniera bokningstjänsten. Så lösningen behövde vara enkel att koda för utvecklarna. Allt det rimmar inte så bra ihop, eller är det verkligen så?
All design, grafik och copy i den är inte representativt för hur tjänsten ser ut i verkligheten.
Research och scoping 
Utformningen av API:et scopades av vårt team tillsammans med kund. Utvecklarna definierade hur API:et skulle byggas och hur det skulle påverka bokningsflödet. 
Med den kunskapen gjorde jag djup research för att förstå de problem användarna stötte på i nutid:

• Samling av tidigare orörda insights från sprintar med kund.

• Analys av 15 Hotjar-inspelningar.
• Intervjuer med 6 kundtjänstmedarbetare.

• En analys av Analytics-data med Product Owner.
• 5 tester i användbarhet om bokningstjänsten i nuläget och den nya designen.

• 3 kompletterande tester i användbarhet med en prototyp.
Vad var det för problem vi hade?
Sammanfattningsvis klustrade jag ihop kvantitativ och kvalitativ data baserat på vad för insight det handlade om. Man kan se varje insight som ett funnet problem eller något som är tankeväckande.
Det gör det enkelt att spåra och gå tillbaka när man senare behöver titta på rådatan. Givetvis taggade jag varje insight efter vart jag hittade informationen. Det vill säga, var det en kommentar från en intervju med en kundtjänstmedarbetare, eller var det en kommentar från ett test? För att visualisera min research jobbade jag i Miro.
Och vad blev utfallet?
• 3 allvarliga problem vi behövde lösa på en gång.
• 4 signifikanta problem som hindrade användare.
• 8 mindre problem med låg prioritet.
De allvarliga problemen pekade på att vi behövde omdefiniera bokningtjänsten och transformera användarflödet.
Sketcha koncept
Jag sketchade redan under researchfasen bara för att komma igång. Jag presenterade 3 koncept till kunden men kände att det fanns något ännu bättre i designväg. Koncepten löste de allvarliga och signifikanta problemen, men såg inte tillräckligt bra ut när de gjorde det i mina ögon. 
En dag senare byggde jag snabbt ihop en prototyp och visade på vårt morgonmöte hos kund. Designen var mer radikal och alla i teamet älskade konceptet. Vi körde vidare på en gång.  
All in one
Istället för att separera olika delar av bokningsflödet som var fallet innan, gjorde jag en fusion. Alla bitar sattes ihop till ett enda flöde. All in one.
Vad gjorde konceptet så bra?
• Det använde sig av components first thinking. 99% av komponenterna fanns redan och behövde flyttas från ett ställe till ett annat. Utvecklarna kunde fokusera på att bygga bokningstjänstens API och annat business critical.
• Designen förenklade grovt migrationen till en ny content-plattform till hösten. Det hade blivit mycket svårare med de 3 andra koncepten.
• Konceptet löste alla allvarliga och signifikanta problem. Även ett par av de mindre.
• Bokningstjänstens webbplatser fungerade nu på samma sätt oavsett skärmstorlek. En mycket snyggare lösning.

• Tillgängligheten ökade enormt eftersom att vi helt skrotade stora problemkomponenter.

Designen är responsiv. Även mindre telefoner kan använda bokningstjänsten utan störiga moment. Som det ska vara.

Launch day
När vi släppte den nya designen och API:et live gick allt enligt vad vi hade hoppats. Vi hörde inga fel innifrån och konverteringen ökade. Det kunde inte ha gått bättre. Kunden var glad över att se förändringen. Det var rätt steg för dem in i framtiden.

Bokningstjänstens flöde i ett av länderna den finns i.

Vad lärde jag mig?
Applicera components first thinking i mitt designarbete på djupet. Jag gjorde detta innan redan, men kunde ibland missa att tänka på det vilket hade kunnat spara mig tid. Nu är det en del av min process från början. Jag frågar mig alltid "vad kan jag redan använda på en gång?" tidigt nu. Det är att göra jobbet lättare för utvecklare.
Och jag ska fortsätta visa upp mer radikala idéer i framtiden när jag får dem. Är de baserade i riktig data och best practices i UI-design finns det alltid argument för.
Back to Top