
Kund
Försäkringskassan
Försäkringskassan
Vad vi leverade
High Fidelity-prototyp och insights-rapport
High Fidelity-prototyp och insights-rapport
Vårdnadshavare för småbarn vill dela jämnt på VAB-dagar men de finner det svårt att göra det med Försäkringskassans app och externa verktyg. Hur kan vi enkelt visa fördelning för vårdnadshavare inom den digitala VAB-tjänsten?
Som student på programmet Experience Designer hos Changemaker Educations, fick jag jobba med riktiga kunder i projekt. En av dem var Försäkringskassan.
Deras uppdrag är att ta beslut om och betala ut de förmåner som inkluderas i socialförsäkringen. De hade sin app, som de ville förbättra på många områden.
Försäkringskassan gav oss friheten att själva välja inriktning på lösning baserat på vår research.
Under 3 veckor var jag projektledare och ansvarade för kommunikation mellan min projektgrupp och kunden. Jag var också med genom hela designloopen.
Research och användarintervjuer
Tillsammans med den originella briefen och en behovsanalys från Försäkringskassan, tittade vi på de nyckelpunkter som myndighetens interna designers hade funnit. Datan var mycket kvantitativ och vi utförde en serie användarintervjuer som komplement. Intervjuer med nuvarande användare av myndighetens tjänster. Vi ställde frågor efter olika inriktningar för att se vad för problem funna i den kvantitativa datan som kunde stärkas med den kvalitativa.
Problemformulering och hypotes
Vår research sa tydligt att det saknades ett verktyg som enkelt höll koll på VAB-dagar. Folk hade olika sätt att anteckna ned dagar och hålla koll på fördelning, men ingen var nöjd. Vi hade funnit vår inriktning.
Vi formade en problemformulering som löd:

Vi formade en hypotes som löd:

Lofi
Vi designade en lofi-prototyp, testade den rikligt och itererade den. Försäkringskassan ville ha ett koncept, inte snygga mockups att titta på. Hann vi med att göra något fint, var det plus i kanten. Absolut inte nödvändigt.

Ett par exempel på vår lofi-prototyp för hur Försäkringskassan kan visualisera VAB och dess fördelning mellan vårdnadshavare.
Vad blev slutresultatet?
Vi hade tid att förfina vår prototyp och försökte göra den så lik myndighetens webbplats och app som möjligt. Med vår lösning kan Försäkringskassan:
1. Ge sammanhållen översiktsbild efter kundens behov.
2. Öka ett jämställt uttag av VAB.


Vad var det viktigaste jag lärde mig?
Som projektledare i det här projektet, planera morgondagen. Ta dem där 15 minutrarna innan dagen är slut och sätt agendan. Vad behöver göras? När det är mycket som händer är det bra att skapa lugn i stormen. Att det är viktigare att arbeta fram ett riktigt bra koncept som är validerat än att göra flasight ögongodis. Skapar faktiskt värde.